mojaszosa.pl

Kolarstwo szosowe, wyniki, wyścigi

Konserwacja łańcucha – jak czyścić i czym smarować Konserwacja łańcucha – jak czyścić i czym smarować
Wielokrotnie zdarza się, że zanim zobaczymy rowerzystę, najpierw go słyszymy, i bynajmniej nie jest to przyjemny dźwięk. Przeważnie jest to donośne piszczenie, pochodzące najczęściej... Konserwacja łańcucha – jak czyścić i czym smarować

Wielokrotnie zdarza się, że zanim zobaczymy rowerzystę, najpierw go słyszymy, i bynajmniej nie jest to przyjemny dźwięk. Przeważnie jest to donośne piszczenie, pochodzące najczęściej od wołającego o pomoc łańcucha. Zaistnienie takiej sytuacji to ostateczny sygnał do działania z naszej strony – za chwilę dowiemy się, jak zrobić to szybko i skutecznie.

Nowy rower kupujemy z nasmarowanym łańcuchem. Prawidłowo nasmarowanym – smar jest wewnątrz, na zewnątrz łańcuch jest raczej suchy i jest to sytuacja idealna. Pierwsze smarowanie powinniśmy wykonać po ok 200-300 km, chyba, że wcześniej przyjdzie nam jeździć w głębokim błocie, bądź intensywnym deszczu – wówczas bezpośrednio po jeździe należy oczyścić, a następnie nasmarować łańcuch. Z założenia tak jak myjemy ręce po powrocie do domu warto również przetrzeć łańcuch po każdym treningu 🙂

CZYM SMAROWAĆ ?

Najbardziej rozpoznawalna na rynku jest amerykańska marka Finish Line, oferująca szereg różnorodnych smarów, przeznaczonych do stosowania w konkretnych warunkach pogodowych. Pełna gama produktów dostępna u naszego partnera Serwis, sklep rowerowy KołomańskiRowery.com 🙂

smary_finish_prof

Finish Line Zielony przeznaczony jest do stosowania w warunkach mokrych – jego konsystencja jest gęstsza, lepiej trzyma się łańcucha, jest trudno zmywalny przez wodę. Wadą tego rozwiązania jest zwiększona lepkość – podczas jazdy w suchych warunkach do łańcucha będzie przyklejał się kurz i pył, zmniejszając płynność pracy napędu. Stosowanie tego smaru wiąże się z koniecznością częstszego mycia łańcucha, warto mieć go jednak pod ręką na wypadek deszczowej pogody.

Finish Line Czerwony przeznaczony jest do stosowania w warunkach normalnych, czyli suchych. Jest rzadki, ale dobrze smaruje łańcuch. Lepkość jest mniejsza, nie paskudzi nam więc łańcucha. Wadą jest dość szybkie wysychanie, trzeba więc znacznie częściej go używać, nawet co 50 -100 km.

Smar ceramiczny, złoty, jest próbą połączenia obu wcześniejszych. Sprawdza się dobrze, choć kurz przykleja się do niego chętnie, ale nie tak chętnie jak do „zielonego”. Ceramiczny jest jednakże znacznie droższy, polecam go więc głównie użytkownikom wyższej klasy napędów.

Ciekawą alternatywą dla Finishline są produkty firmy EXPANDY, jakościowo praktycznie to samo, a cenowo taniej 🙂

EXPAND-SMAR-ROW-ANTISTATIC-OIL

Z niższą cenę otrzymujemy dobrej jakości smary, podobnie podzielone wg. warunków pogodowych, w których powinny być stosowane. Buteleczki są wygodne w użytkowaniu, dozują żądaną przez nas ilość smaru, czyli po kropli na każde ogniwo łańcucha. Sporej pojemności buteleczki wystarczą nam na długo – jedna starczy spokojnie na cały sezon smarowania.

JAK SMAROWAĆ ?

Łańcuch należy smarować cierpliwie i dokładnie. Stosujemy po kropelce smaru na każde ogniwo łańcucha. Czynność najlepiej wykonać wieczorem, przed planowaną następnego dnia jazdą. Wówczas rankiem kręcimy kilka razy korbą i dokładnie wycieramy nadmiar smaru z łańcucha – dzięki temu nie oblepi się szybko piachem i kurzem.

Oczywiście możemy też smarować bezpośrednio przed jazdą, łańcuch będzie wówczas mokry i lepki i szybko będzie wymagał czyszczenia. Najlepiej smarować co 200-300 km, lub koniecznie w przypadku, gdy usłyszymy piszczenie dochodzące z okolic łańcucha.

Oczywiście przed każdym smarowaniem warto łańcuch wyczyścić.

JAK CZYŚCIĆ ?

Najlepszym sposobem czyszczenia łańcucha jest wykąpanie go w benzynie ekstrakcyjnej lub nafcie. Najwygodniej jest, gdy mamy łańcuch złączony na spinkę, którą możemy rozpiąć nawet palcami. Rozpięty łańcuch wrzucamy do słoika z benzyną i robimy tzw. shake’a, czyli po prostu trzęsiemy słoikiem. W przypadku bardzo brudnego łańcucha, czynność warto wykonać dwukrotnie. Łańcuch schnie bardzo szybko, już po chwili możemy go montować i smarować.

Oczywiście jeżeli nie chcemy rozpinać łańcucha, możemy użyć specjalnych maszynek. np.

maszynka do czyszczenia łańcucha rowerowego

Za kilkadziesiąt złotych nabędziemy urządzenie, które po napełnieniu benzyną ekstrakcyjną staje się użytecznym narzędziem do walki z brudnym łańcuchem. Przepuszczamy łańcuch przez korytko, szczotki czyszczą przestrzenie między ogniwami, jest dobrze. Nic jednak nie zastąpi kąpieli, którą opisałem powyżej. Osobiście nie polecam w moim wypadku się nie sprawdziło i nie byłem zadowolony z zakupu, ale znam grono osób, które takich wynalazków używają.

Najlepsza metoda to benzyna, woda, szmatka, i pędzel o twardym włosiu.

Jeżeli chcecie zobaczyć jak czyszczą napęd profesjonaliści z PRO teamów to zapraszam do obejrzenia filmiku:

https://www.facebook.com/tinkoffsport/videos/788894447879196/

Podsumowując, dbanie o łańcuch jest jedną z ważniejszych czynności serwisowych, które w dodatku możemy wykonać sami. Częste smarowanie wydłuża żywotność całego napędu, a co najważniejsze, znacznie poprawia komfort jazdy i płynność pracy całego roweru. Szanujący się rowerzysta nigdy nie jeździ z piszczącym łańcuchem !!!

Dobrze smarujesz, dalej zajedziesz 🙂

Nasza strona używa cookies w celu optymalizacji pracy serwisu i dostosowania do oczekiwań klientów. Pozostając na stronie lub klikając dowolny link zgadzasz się na takie użycie cookies. więcej informacji

1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 2. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator serwisu mojaszosa.pl. 3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb; b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła; 5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. 6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu; c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu; d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.; e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań. 7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). 8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. 9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

Zamknij