mojaszosa.pl

Kolarstwo szosowe, wyniki, wyścigi

Opony szosowe – szerzej znaczy lepiej Opony szosowe – szerzej znaczy lepiej
Większy komfort, lepsza aerodynamika i pewniejsze prowadzenie, szczególnie w zakrętach. To korzyści z zastosowania szerszego ogumienia w rowerach szosowych. – Różnicę odczują nawet kompletni... Opony szosowe – szerzej znaczy lepiej

Większy komfort, lepsza aerodynamika i pewniejsze prowadzenie, szczególnie w zakrętach. To korzyści z zastosowania szerszego ogumienia w rowerach szosowych. – Różnicę odczują nawet kompletni nowicjusze – mówi Patrick Laprell, product manager Meridy, jednej z czołowych marek rowerów świata. Trend wyboru szerszego ogumienia jest widoczny nie tylko w zawodowym peletonie.

 

„Albo szeroko, albo wcale”. Tak z lekką przesadą można opisać trend widoczny w świecie rowerów szosowych. Coraz rzadziej stosowane jest ogumienie o szerokości 23 mm, obowiązującym standardem wydaje się szerokość 25 mm, nie brakuje także zwolenników opon 28-mm. Zmiana ta współgra z rosnącą popularnością rowerów szosowych z hamulcami tarczowymi, których konstrukcja pozwala założyć szersze ogumienie niż w wielu modelach z hamulcami szczękowymi. Niezależnie od tego, ogumienie o szerokości co najmniej 25 mm można znaleźć zarówno w seryjnych rowerach, jak i w maszynach zawodowców z World Touru. Zalety takiego rozwiązania są nie do przecenienia dla Patricka Laprella, product managera Meridy, jednej z czołowych marek rowerów świata. Wszystkie modele szosowe Meridy są w obecnym sezonie wyposażone w opony o szerokości 25 mm, nie brakuje jednak powodów wyrażonych w konkretnych liczbach, by założyć nawet 28-mm opony. – Opory toczenia opony 28-mm z ciśnieniem ok. 85 psi (ok. 5,9 barów) będą takie same jak opony 23-mm z ciśnieniem blisko 120 psi (ok. 8,3 barów) – mówi Laprell, powołując się na badania, które przeprowadził Continental. Oznacza to, że przy tych samych oporach toczenia, dzięki szerszym i lepiej tłumiącym drgania oponom, można odczuwać dużo większy komfort na trasie. Lepsze tłumienie drgań zmniejsza zmęczenie i zapewnia oszczędność sił, szczególnie na długich dystansach. Dzięki temu wymierne korzyści mają szansę odczuć zarówno zawodowcy z World Touru, jak i początkujący szosowcy. Większy komfort pozwoli także na łagodniejsze rozpoczęcie przygody z szosą tym, którzy są przyzwyczajeni do wygody znanej z MTB czy rowerów turystycznych.

Istotną korzyścią z zastosowania szerszego ogumienia jest również lepsze dopasowanie gumy do obręczy. – Szersze ogumienie leży dużo stabilniej na obręczy. Jest to zauważalne szczególnie w zakrętach. Jeździ się w nich pewniej i z większą kontrolą. W przypadku szerszego ogumienia zmniejsza się także ryzyko wypadnięcia gum z obręczy – podkreśla product manager Meridy. Większy komfort i lepsza kontrola to dwie kwestie, które wg Laprella nie umkną uwadze nikogo, kto z jednakowym zestawem kół przetestowałby węższe i szersze ogumienie. – Nawet kompletni szosowi nowicjusze odczują różnicę na trasie – uważa. Trudniejsza do wychwycenia będzie różnica aerodynamiczna. Pod tym względem można zyskać szczególnie wtedy, gdy szerokiemu ogumieniu towarzyszy odpowiednio szeroka obręcz. – Węższa opona powoduje większe turbulencje. Szersza opona lepiej układa się na obręczy, ma z nią większą powierzchnię styku i tworzy z nią bardziej opływowy kształt. Przekłada się to na lepszą aerodynamikę i oszczędność cennych sekund – tłumaczy specjalista odpowiedzialny za rowery szosowe Merida. Większa waga szerszych obręczy i gum może oznaczać gorszą dynamikę podczas przyspieszeń i jazdy pod górę, jednak szerokie plusy zdają się przesłaniać minusy. Wskazują na to także wyniki sprzedaży. Szeroki trend na szosie zauważa Tomasz Iwachów odpowiedzialny w Polsce za opony Maxxis, jedne z najpopularniejszych opon rowerowych na świecie. – Z roku na rok opony 25-mm i 28-mm cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Wielu kolarzy-amatorów wzoruje się na zawodowym peletonie – mówi Iwachów. Nie ma on wątpliwości, że nie jest to jedynie chwilowy trend. – Z dużym prawdopodobieństwem mogę stwierdzić, że ten, kto zmieni swoje 23-mm opony na szersze, zmieni je na dobre.

Nasza strona używa cookies w celu optymalizacji pracy serwisu i dostosowania do oczekiwań klientów. Pozostając na stronie lub klikając dowolny link zgadzasz się na takie użycie cookies. więcej informacji

1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 2. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator serwisu mojaszosa.pl. 3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb; b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła; 5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. 6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu; c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu; d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.; e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań. 7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). 8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. 9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

Zamknij