mojaszosa.pl

Kolarstwo szosowe, wyniki, wyścigi

Porady kolarskie – z przymrużeniem oka ;) Porady kolarskie – z przymrużeniem oka ;)
Kolarz amator, który chce być jak PRO powinien poznać kilka świętych zasad 🙂 Zasada #1 Przestrzegaj zasad. Zasada #2 Zawsze chodzi o rower. Absolutnie,... Porady kolarskie – z przymrużeniem oka ;)

Kolarz amator, który chce być jak PRO powinien poznać kilka świętych zasad 🙂

Zasada #1 Przestrzegaj zasad.

Zasada #2 Zawsze chodzi o rower.
Absolutnie, bezdyskusyjnie i niezaprzeczalnie, wszystko kręci się wokół roweru. Każdy kto twierdzi inaczej oczywiście jest idiotą.

Zasada #3 Nie wymiękaj, nie narzekaj, tylko zapier….aj! Jeżeli nie dajesz rady to znaczy że za słabo trenujesz 🙂

Zasada #4 Powinieneś dbać o opaleniznę, tak by jej linia była ostra jak żyletka.
Pod żadnym pozorem nie należy zwijać rękawków, ani nogawek, usiłując wyrównać linię opalenizny. Zabronione jest również noszenie koszulek bez rękawków.

Zasada #5 Siodła, kierownice i opony powinny być dobrze do siebie dopasowane

Zasada #6 Uwolnij umysł, a nogi same podążą.
Twój umysł, jest Twoim najgorszym wrogiem. Przemyśl wszystko, zanim zaczniesz jeździć. Na rowerze skup się tylko na treningu, na niczym innym. Jak tylko pedały zaczną się kręcić, otul się wrażeniami z jazdy – zapach powietrza, dźwięk opon, wrażenie latania, gdy rower toczy się po jezdni.

Zasada #7 Nigdy nie jest łatwiej, po prostu jedziesz szybciej.

Zasada #8 prawidłowa liczba posiadanych rowerów wynosi n+1.
Podczas gdy minimalna liczba rowerów jakie powinieneś posiadać wynosi 3, prawidłowa liczba to n+1, gdzie n to liczba posiadanych obecnie rowerów. Równanie można także zapisać s-1 gdzie s to liczba rowerów jakie powodują rozpad Twojego obecnego związku 🙂 .

Zasada #10 Są tylko 3 sposoby na pokonanie bólu.
– Jeśli Twój mięsień czworogłowy zaczyna Cię palić, przerzuć bieg na wyższy, aby wykorzystać ścięgna podkolanowe i łydki
– Jeśli ścięgna podkolanowe i łydki zaczną Cię palić, przerzuć z powrotem na niższy bieg, aby wykorzystać mięsień czworogłowy
-Jeśli jesteś sierotą i czujesz się słabo, popracuj nad zasadą numer #3 i trenuj więcej!

Zasada #11 Rower na dachu twojego auta powinien być cenniejszy niż samo auto.

Zasada #12 Niech Twój rower będzie fotogeniczny.
Kiedy fotografujesz swój rower, odpicuj go odpowiednio do zdjęcia. Niektóre parametry są stałe: wentyle na godzinie 6.Korby nigdy w pozycji 90 bądź 180 stopni. Reszta według uznania, ale dobrą praktyką jest, aby łańcuch był na blacie, a w koszyczkach nie było bidonów.

Zasada #13 Zapasowe dętki, narzędzia i zestawy naprawcze powinny być noszone w kieszonkach koszulki.
Jeśli to absolutnie konieczne w specjalnie przekształconym bidonie, w koszyku na bidon.

Zasada #14 Zarośniętę małpy mieszkają na drzewach.
Nogi powinny być zawsze dokładnie ogolone. Jeśli z jakiś powodów nie możesz ogolić nóg, zacznij jeździć w grupie kolarzy, którzy tak jak ty boją się widoku żyletki, inaczej będziesz uważany za hipisa idiotę, będącego w drodze na Masę Krytyczną.

Zasada #15 Pedały i buty do jazdy na rowerze górskim, mają swoje miejsce w rowerze górskim.

Zasada #16 Żadnych daszków na szosie.

Zasada #17 Ramiona okularów zawsze powinny być noszone na paskach od kasków, a nie pod.
Żadnych wyjątków. Sposób noszenia okularów w ten sposób, wynika z wielu powodów, które mogą, ale nie muszą mieć znaczenia. Tak po prostu ma być.

Zasada #18 Opony powinny być założone na obręcze tak by etykieta producenta była centralnie nad wentylem.
Profesjonalni mechanicy robią tak dlatego, ponieważ ułatwia to odnalezienie wentyla.

Zasada #19 Kiedy ktoś Cię urwie nie szalej.
Trenuj odpowiednio: jeśli ktoś Cię urwie, to nic osobistego, zaakceptuj to, że są kolarze silniejsi od Ciebie. A jeśli bardzo Ci to przeszkadza, trenuj mocniej. Ale nie skacz do przodu, tylko po to, żeby ktoś Cię znowu urwał (po kilka razy), dlatego, że nie możesz utrzymać tempa. Nie rób tak zwłaszcza, gdy urwała Cię kobieta. Serio, pogódź się z tym. 😀

Zasada #20 Gumy mają dotykać podłoża.
Z żadnych powodów i pod żadnym pozorem, nie stawiaj swojego rumaka do góry nogami, jest to kompletnie nieakceptowalne! Oprócz tego, że istnieje ryzyko porysowania siodełka, klamkomanetek i mostka, jest to nieprofesjonalne i hańbisz w ten sposób swojego rumaka.

Zasada #21 Utrzymuj swój strój w czystości i świeżości.
Z grzeczności dla tych wokół Ciebie, Twój strój powinien być zawsze świeżo uprany i pod żadnym warunkiem nie powinieneś nosić zużytych i prześwitujących spodenek, zwłaszcza w okolicach odbytu. Oko Saurona to słąby widok dla towarzyszy z tyłu szczególnie na ostrym podjeździe 🙂

Zasada #22 Tylko Espresso bądź Macchiato.
Kiedy masz na sobie strój kolarski i delektujesz się kawą przed, lub po wyścigu, dopuszczalne jest picie tylko Espresso i Macchiato.

Zasada #23 wspieraj swój lokalny sklep rowerowy. KołomańskiRowery.com 🙂
Nigdy nie kupuj rowerów, części, akcesoriów on-ilne. Działanie, kiedy odwiedzasz swój sklep zadając całą masę głupich pytań i zabierając cenny czas obsłudze, by następnie dokonać zakupów w sklepie internetowym, można porównać do sytuacji kiedy idziesz do łóżka z żoną najlepszego kumpla, a chwilę potem lecisz z nim na piwo. Zakupy on-line to zło, powodują “wymieranie” lokalnych sklepików rowerowych. Jeśli kupujesz części w sieci, bądź gotów, by samemu je montować i się nimi zajmować. Jeśli idziesz do sklepu rowerowego z częściami, które kupiłeś w sieci i oczekujesz, że będziesz mógł ją tam dopasować, bądź przygotowany, że w odpowiedzi usłyszysz: “Zgłoś się do swojego internetowego sprzedawcy w celu dopasowania bądź naprawy gwarancyjnej”.

Zasada #24 Trzymaj linię, nie rób rybki.
Jeździj przewidywalnie, żadnych gwałtownych ruchów. Pod żadnym pozorem nie zmieniaj toru jazdy. Trafiasz na dziurę? Trudno trzeba było przewidzieć wcześniej, a tak możesz wysypać cały peleton.

Zasada #25 Porzuć nakrętki i kapturki na wentyl.
Pod żadnym pozorem nie korzystaj z nakrętek i kapturków na wentyle, jakie dostarczane są z dętkami. Przesyłane są tylko po to, aby spełnić przepisy wysyłki. Są bezużyteczne w przypadku dętek i opon.

Zasada #26 Nie jeździj ze słuchawkami w uszach
W kolarstwie chodzi o to by wyjść na zewnątrz i dać pochłonąć się żywiołowi, nie potrzebujesz słuchać Queen albo Slayera, aby tego doświadczyć.

Zasada #27 Daj sygnał, że skręcasz.
Sygnalizuj skręt w lewo wskazując lewą ręką w lewo. Aby zasygnalizować skręt w prawo, po prostu wskaż prawą ręką w prawo.

Zasada # 28 Pewność w zakrętach wzrasta z czasem i doświadczeniem.
Zasada działa dopóki nagle i boleśnie nie przestanie, po solidnym szlifie 🙂

Zasada #29 Zmieniaj gdy wieje wiatr od frontu.
Nikt nie lubi frajerów wiozących się ciągle na kole. Możesz myśleć, że obrałeś super taktykę, siedząc komuś na kole i pozwalając, aby to inni wykonywali brudną robot. Osobę wiozącą się cały czas na kole można nazwać tylko i wyłącznie w jeden sposób: “trzepak”.

Zasada #30 Trening mierz jego jakością, a nie ilością.
Trening powinien być mierzony dystansem i warunkami w jakich się poruszasz, a nie tylko samą odległością jaką przejechałeś. W przypadku jazdy w górach, podajesz przewyższenia jakie zrobiłeś. Na płaskim i jeżdżąc pętle, powinieneś podawać dystans i prędkość średnią. Na przykład oznajmiasz, że przejechałeś 4km, twierdzisz zatem, że zrobiłeś 4.000m przewyższeń, przy czym dystans jest nieistotny. Odwrotnie, jazda po płaskim 150km ze średnią 23km/h, nie jest wyczynem, o którym powinno dyskutować na otwartym forum i powinieneś bliżej przyjrzeć się zasadzie #3.

Zasada #31 Celem każdych zawodów jest zwycięstwo.
I kropka. Wszelkie wątpliwości co do tej zasady, powinny być natychmiast skonfrontowane z zasadą #3. Walczymy do końca, nawet jeżeli na mecie mamy oddać resztę śniadania 🙂

Zasada #32 Tylko liczniki lub małe komputerki.
Zapomnij o danych, jeździj na wyczucie. Niewiele można porównać do jazdy ograniczonej tylko i wyłącznie własnym umysłem. Naucz się czytać swoje ciało, zastanów się na zasadą #3 i naucz się naciskać aż do kresu możliwości. Liczniki mocy, pulsometry i GPS’y są nieporęczne, brzydkie i zbędne. Jakikolwiek licznik rowerowy, jeśli jest niezbędny, winien być prosty, mały, zamontowany na mostku i bezprzewodowy.

Zasada #33 Miej respekt dla Ziemi, nie śmieć.
Kolarstwo to nie wymówka dla śmiecenia. Nie wyrzucaj pustych opakowań po żelach, papierków po batonach lub dziurawych dętek na ulicę tudzież w przydrożne krzaki. Wypchaj nimi kieszonki i załataj dętkę jak przyjedziesz do domu.

Zasada #34 Nie miel jęzorem.
O wypadkach można jedynie dyskutować i zdawać relacje, w przypadku kiedy kolarz lub widz zakończył rekonwalescencję w szpitalu. W innym przypadku wróć do zasady #3.

Zasada #35 Trening zaczyna się na czas. Żadnych wyjątków.
Pozytywny aspekt wyruszania na czas jest znaczący. Reszta spóźni się dokładnie jeden raz.

Zasada #36 Kiedy odetnie prąd nic nie poradzisz, a peleton odjedzie 😉

źródło: Velominati